Nov 29, 2010

Puding Roti (281110)

Resepi ini saya ambil dari blog hanieliza.
Seronok sangat bila percubaan pertama menjadi.
Suka tengok si anak makan. Ikutkan kismis tu dia tak makan.
Tapi puding ni banyak dia makan


Atas permintaan hb, petang tu saya buat lagi untuk
di bawa ke rumah mertua. Puding ni saya biar sampai garing sikit
Adunan pertama yang saya buat. Terlupa nak snap gambar masa lepas bakar.
Nasib baik ada lagi ............

Bahan-bahan
Bhgn A
500ml susu segar/fresh milk (saya guna susu cair)
8 keping roti
Bhgn B
4 sudu besar gula halus - boleh tambah 1 @ 2 sudu kalau nak manis (saya guna gula kastor)
2 sudu besar butter
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung

Bhgn C
Kismis hitam

Cara-cara
(1) Bhgn A : koyakkan roti dan rendam dengan susu dalam 1/2 jam
(2) Bhgn B : pukul butter dan gula hingga sebati. masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati
(3) Bhgn B : tambah esen vanilla. masukkan tepung jagung dan gaul rata
(4) Campurkan Bhgn A dengan Bhgn B dan gaul rata. masukkan kismis dan tuang dalam loyang
(5) Bakar dalam suhu 180 darjah celcius selama 30 minit atau sehingga masak

No comments:

Post a Comment