Jun 16, 2011

NASI TOMATO, AYAM MASAK MERAH & ACAR RAMPAI (110611)

Atas permintaan Mr hb, saya buat lagi nasi tomato. Resepi sama seperti sebelum ni cuma yang lainnya nasi tomato saya guna sos tomato. 

Tak sempat nak posing cantik2. Boleh lah yer posing yang paling simple ni


Dalam ayam masak merah ni saya tambah cili merah dalam 3biji, dimesin bersama2 bahan menumis (ikut cara mertua saya masak)


Resepi acar rampai

Bahan-bahan
Timun potong memanjang - jgn buang kulit (saya guna 1/2 biji)
Carrot potong memanjang  (saya guna 1/2 biji)
Sedikit air limau kasturi (dalam 2 biji mcm tu)
2 ulas bawang putih - dipotong 2
1 ulas bawang besar - dibelah 4
Cili merah - potong memanjang
sedikit bijan yang digoreng tanpa minyak

Cara-cara
1- Tumis bawang putih dan bawang besar
2- Masukkan cili merah
3- Masukkan timun dan carrot.
4- Masukkan air limau, garam dan gula secukup rasa. Masak jangan sampai layu
5- Akhir sekali masukkan bijan dan kacau sekejap jer. Boleh la tutup api

** pesanan untuk diri sendiri juga  huhuhuhu............ Timun jangan dibuang kulit. Tak sedap, lembik.

No comments:

Post a Comment