Oct 10, 2011

Chilled Blueberry Cheesecake - 021011 (N3 tertunda)

Percubaan pertama buat chilled cheesecake. Hanim ikut resepi asal dari che mat gebu tapi hanim tak letak strawberi. Hanim buat plain cheesecake dengan topping blueberry jelly (hanim terlupa copyright dari siapa. minta izin yer ). Sebenarnya hanim tak minat cheese tapi hb suka. Jadi kek ni hanim buat khas untuk hb. Mungkin sukatan serbuk agar2 tu tak mencukupi jadi cheesecake lembik sikit. Komen dari 'panel tetap' lapisan biskut tebal, cheesecake failed sebab lembik tapi rasa ok. Apa2 pun hb suka.
Alhamdulillah ..............



Resepi asal  ( chilled strawberry cheesecake )

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram biskut mudah hadham @ digestive cookies
80 gram mentega, dicairkan
250 gram cream cheese
60 gram gula halus
6 biji strawberry segar, kisar halus 
1 camca teh strawberry emulco 
6 biji strawberry segar, didadu
1 1/2 camca besar gelatin halal (mat guna jenama "NUR")
125 ml air suam
200 ml whipping cream, disejukkan (1 kotak kecil)
Strawberry segar untuk hiasan  < hanim tak letak>




CARA MEMBUATNYA :-)
1.Biskut marie dihancurkan (mat guna food processor), kemudian masukkan mentega cari sedikit demi sedikit sehingga mandapat bancuhan yang boleh dikepal. Masukkan dalam tin springform berukuran 8 inci (20 cm) dan tekan padat2. Sejukkan dalam freezer.
2.Putar cream cheese dengan gula halus hingga berkrim, masukkan puree strawberry, dan juga strawbeyy emulco tadi, putar rata. Dalam bekas lain, putar whipping cream hingga kembang, kemudian masukkan ke dalam bancuhan keju tadi. Gaul rata menggunakan spatula. Ketepikan.
3.Gelatin halal di bancuh bersama air suam, kacau hingga larut dan kelihatan jernih. Tuang ke dalam adunan cheese tadi, kacau rata dan masukkan 1/2 dari buah strawberry yang didadu tadi, gaul rata. Tuang dalam tin yang disejukkan dalam freezer tadi, ratakan.
4.Simpan semula tapi kali ni dalam peti sejuk selama 3 - 4 jam atau hingga keras. Keluarkan dari tin, hias atasnya dengan baki buah strawberry dan hidangkan..



Lapisan Bluberry Jelly
blueberry filling ( 1 bekas kecil)
15gm gelatin
80gm air


Cara-cara
1. Masak gelatin dan air secara double boil
2. Campurkn adunan gelatin kedlm blueberry filling.
3. Kacau sebati dan tuangkn keatas lapisan cheese td.
4. Sejukkn smlm

No comments:

Post a Comment