May 16, 2011

Sagu Pearl Puding ( 230411 )

Minta izin tuan empunya resepi. Minta maaf sebab saya x salin tuan empunya nama. Minta dihalalkan ya ......
Punya la excited nak buat sampai terlupa nak save respi dalam pendrive. Nasib baik ada my sifu, kak nor (bukan kak nor secubitgaram yer). Direct sms minta bahan2 untuk buat puding ni. Al kisahnya saya dah tersalah cara utk buat lapisan2 puding ni. Apa2 pun jom layanzzzz ..............

Ikut resepi asal

Bahan-bahan
20gm serbuk agar2
1 liter  air
300gm gula pasir
3 helai daun pandan, di simpul
100g biji sagu rumbia
250ml santan
Pewarna merah, hijau & kuning  ( ikut citarasa sendiri )

Cara-cara
1- Rendam biji sagu selama 2jam, kemudian rebus dengan air mendidih hingga sagu jernih. Tuang dalam tapis dan cuci bawah air mengakir untuk membunag kanji dan mengelakkan biji sagu melekat antara satu sama lain.
2- Bahagikan biji sagu kepada 6bhgn - sama banyak.
Tiga bhgn di warnakan hijau, merah & kuning. tiga bhgn lagi biar mcm tu. Ketepikan
3- Masakkan serbuk agar2, air, gula dan daun pandan. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan dan kacau rata. Kecilkan api
4-Ceduk 200ml agar2 tadi dan masukkan dalam 1bhgn sagu tanpa warna, kacau rata guna grfu dan tunag dalam bekas berukuran 8nci x 8inci x 3inci yang telah dibasahkan dengan sedikit air. Biar keras sedikit dan kelar2kan permukaannya dengan pisau.
5- Cedukkan 200ml agar2 lagi dan gaul dengan bhgn yang berwarna merah. kacau dengan garfu dan tuang atas lapisan no-4 tadi. Biar keras sedikit dan ulang langkah tadi untuk lapisan seterusnya.
(turutan lapisan puding - putih, warna, putih, warna, putih & warna )
6- Biarkan sejuk kemudian simpan dalam peti sejuk selama 1-2jam.

No comments:

Post a Comment